به نام خدا
درجات عبادتها
تلقی افراد از عبادت یکسان نیست ، متفاوت است . از نظر برخی افراد
عبادت نوعی معامله و معاوضه و مبادله کار و مزد است ، کار فروشی و مزد
بگیری است ، همانطور که یک کارگر ، روزانه نیروی کار خود را برای یک
کارفرما مصرف میکند و مزد میگیرد ، عابد نیز برای خدا زحمت میکشد و خم
و راست میشود و طبعا مزدی طلب میکند که البته آن مزد در جهان دیگر به
او داده خواهد شد .
و همانطور که فائده کار برای کارگر در مزدی که از کارفرما میگیرد خلاصه
میشود و اگر مزدی در
کار نباشد نیرویش به هدر رفته است فائده عبادت عابد نیز ، از نظر این
گروه ، همان مزد و اجری است که در جهان دیگر به او به صورت یک سلسله
کالاهای مادی پرداخت میشود .
و اما اینکه هر کار فرما که مزدی میدهد به خاطر بهرهای است که از کار
کارگر میبرد و کارفرمای ملک و ملکوت چه بهرهای میتواند از کار بنده
ضعیف و ناتوان خود ببرد و هم اینکه فرضا اجر و مزد از جانب آن کارفرمای
بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد ، پس چرا این تفضل بدون صرف
مقداری انرژی کار به او داده نمیشود ، مسالهای است که برای اینچنین
عابدهائی هرگز مطرح نیست .
از نظر اینگونه افراد تار و پود عبادت همین اعمال بدنی و حرکات
محسوس ظاهری است که به وسیله زبان و سایر اعضاء بدن صورت میگیرد .
این یک نوع تلقی است از عبادت که البته عامیانه و جاهلانه است ، و
به تعبیر بوعلی در نمط نهم اشارات ، خدانشناسانه است و تنها از مردم
عامی و قاصر پذیرفته است .
تلقی دیگر از عبادت ، تلقی عارفانه است ، برحسب این تلقی ، مساله
کارگر و کارفرما و مزد به شکلی که میان کارگر و کارفرما متداول است مطرح
نیست و نمیتواند مطرح باشد . بر حسب این تلقی ، عبادت نردبان قرب
است ، معراج انسان است ، تعالی روان
است ، پرواز روح است به سوی کانون نامرئی هستی ، پرورش استعدادهای
روحی و ورزش نیروهای ملکوتی انسانی است ، پیروزی روح بر بدن است ، عالیترین عکس العمل سپاسگزارانه انسان است از پدید آورنده خلقت ، اظهار شیفتگی و عشق انسان است به کامل مطلق و جمیل علی الاطلاق ، و بالاخره سلوک و سیر الی الله است . برحسب این تلقی ، عبادت پیکری دارد و روحی ، ظاهری دارد و معینی ، آنچه بوسیله زبان و سایر اعضاء بدن انجام میشود پیکره و قالب و ظاهر عبادت است ، روح و معنی عبادت چیز دیگر است ، روح عبادت وابستگی کامل دارد به مفهومی که عابد از عبادت دارد و به نوع تلقی او از عبادت و به انگیزهای که او را به عبادت برانگیخته است و به بهره و حظی که از عبادت عملا میبرد و اینکه عبادت تا چه اندازه سلوک الی الله و گام برداشتن در بساط قرب باشد . |
.: Weblog Themes By Pichak :.